Hvordan har mennesket forholdt seg til naturen?

vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger

1.    I par / plenum

Se på bildene. Beskriv tre ting dere ser. 

Del svarene med hele klassen.

Bergkunsten i Alta er Nord-Europas største samling helleristninger laget av jeger- og fangstfolk. Bergkunsten ble til mellom 5000 f.Kr og år 0 og står i dag på UNESCOs verdensarvliste. Foto: Andreas Haldorsen CC BY SA 3.0
Taket i Ål stavkirke, som du kan se på Kulturhistorisk museum, Oslo. Foto: Frode Inge Helland. CC BY-NC-SA 3.0. 

2.    Individuelt 

Les (og lytt til) artikkelen: Den livgivende elgen. Svar på spørsmålene under:
a.    Hva forteller artikkelen av professor i arkeologi Håkon Glørstad om menneskets forhold til dyr og naturen i eldre steinalder? 
b.    Hvordan levde og skaffet folk seg mat og ressurser i steinalderen?
c.    Når var eldre steinalder og hvordan jobber forskerne for å finne ut mest mulig om menneskene på denne tiden? 
d.    På hvilken måte er forfatterens fortolkning av steinalderlivet preget av nåtidsforståelse? 

3.    I plenum

Lytt til professor i historie Hans Jacob Orning snakke om kunst i middelalderen. Svar på spørsmålene under.

a.    Hva forteller professor i historie Hans Jacob Orning om troen / religionen i middelalder?
b.    Hva slags fortellinger var sentrale? 
c.    Hvordan var ressursbruken på religion? 

4.    I plenum

Diskuter:
a.    Hva forteller materialet deg samlet sett om 

  • religion 
  • forholdet til natur 
  • ressursbruk 
  • mennesket i naturen 
  • menneskets syn på seg selv og andre

b.    Hvordan er dette i dag? Bør vi forholde oss til fortidens forvaltning og bruk av natur og ressurser når vi diskuterer bærekraft i dag? Hvorfor / hvorfor ikke?
c.    Hva er mest likt / annerledes før og nå?

Refleksjon over egen læring

Kan du ...  
o    ... vurdere hvordan mennesket forholdt seg til naturen i steinalderen og middelalderen?
o    ... bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraft?
o    ... beskrive religionens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre fra middelalderen til i dag?


Kompetansemål

  • vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
  • beskrive religionens betydning for samfunns- og maktforhold fra middelalderen til og med vår tid og vurdere dens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre
Publisert 16. feb. 2024 12:49 - Sist endret 16. feb. 2024 13:00