1. I par / plenum
Se på bildene. Beskriv tre ting dere ser.
Del svarene med hele klassen.
2. Individuelt
Les (og lytt til) artikkelen: Den livgivende elgen. Svar på spørsmålene under:
a. Hva forteller artikkelen av professor i arkeologi Håkon Glørstad om menneskets forhold til dyr og naturen i eldre steinalder?
b. Hvordan levde og skaffet folk seg mat og ressurser i steinalderen?
c. Når var eldre steinalder og hvordan jobber forskerne for å finne ut mest mulig om menneskene på denne tiden?
d. På hvilken måte er forfatterens fortolkning av steinalderlivet preget av nåtidsforståelse?
3. I plenum
a. Hva forteller professor i historie Hans Jacob Orning om troen / religionen i middelalder?
b. Hva slags fortellinger var sentrale?
c. Hvordan var ressursbruken på religion?
4. I plenum
Diskuter:
a. Hva forteller materialet deg samlet sett om
- religion
- forholdet til natur
- ressursbruk
- mennesket i naturen
- menneskets syn på seg selv og andre
b. Hvordan er dette i dag? Bør vi forholde oss til fortidens forvaltning og bruk av natur og ressurser når vi diskuterer bærekraft i dag? Hvorfor / hvorfor ikke?
c. Hva er mest likt / annerledes før og nå?
Refleksjon over egen læring
Kan du ...
o ... vurdere hvordan mennesket forholdt seg til naturen i steinalderen og middelalderen?
o ... bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraft?
o ... beskrive religionens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre fra middelalderen til i dag?
Kompetansemål
- vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
- beskrive religionens betydning for samfunns- og maktforhold fra middelalderen til og med vår tid og vurdere dens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre